Amenzile de circulație în Norvegia. Cât plătești dacă încalci regulile în trafic, când și pentru cât timp rămâi fără permis de conducere

În 2015, Norvegia a fost a treia țară din lume într-un clasament cu cele mai puține decese în accidente rutiere. M-am uitat un pic pe legislația de aici – amenzi, sancțiuni, dar și pe strategia lor privind siguranța rutieră.

Statisticile din anul 2015 pun Norvegia pe locul trei în lume în topul țărilor cu cei mai puțini morți în accidente rutiere, 118 la număr. Ca idee, în același an în România au murit pe șosele 1.893 de persoane, potrivit statisticilor Comisiei Europene. Aceleași statistici pun în 2015 țara noastră pe locul II în Europa, după Bulgaria, în ceea ce privește numărul de morți în accidente de circulație raportat la suta de mii de locuitori.

Mă-ntreb cum ar arăta cifrele alea la noi dacă n-ar fi plină țara de legi schiloade, dacă la elaborarea lor ar lucra oameni competenți și curați, nu armate de infractori/pile/obligații/nepoți/amante, dacă am avea poliție, nu miliție, dacă banii nu s-ar duce pe șpăgi ci ar merge la drumuri și-n programe eficiente de prevenire. Și dacă amenzile ar fi pe bune, nu glume proaste cât să-ți scuipe în față cu dispreț vreo beizadea care zbura ca vântul și pentru asta tocmai ce-a rămas fără bacșișul pentru portar.

Planul de siguranță a traficului

Până să mă uit pe sancțiunile din trafic, am citit rezumatul ultimului plan de siguranță a traficului elaborat de norvegieni. E de citit punct cu punct – de la actori implicați la analize, la viziune, la modul în care înțeleg prevenirea – au, spre exemplu, programe de prevenire inclusiv pentru imigranți sau pentru persoanele de peste 65 de ani (are rost să vă povestesc de ”poliția rutieră vă recomandă”, copy paste de pe un buletin de presă pe altul?).

Amenzile rutiere în Norvegia

Dacă te bate gândul să calci mai mult decât e cazul pedala de accelerație când conduci în Norvegia, ar fi bine să te gândești de două ori. La fel, când e vorba despre orice fel de încălcare a legislației rutiere. Amenzile sunt foarte mari și cuantumul ridicat contribuie cu siguranță la reducerea numărului de abateri înregistrate în trafic. Amenzile sunt pe tipuri de abateri și sunt sume fixe.

Cifrele de mai jos sunt aproximative, cu transformarea din coroane norvegiene în euro, la o paritate de 9 la 1.

Când limita de viteză este de 60 de kilometri la oră sau mai mică

Pentru depășirea limitei cu 5 kilometri: 85 de euro

Pentru depășirea limitei cu 10 kilometri: 225 de euro

Pentru depășirea limitei cu 15 kilometri: 410 de euro

Pentru depășirea limitei cu 20 kilometri: 590 de euro

Pentru depășirea limitei cu 25 kilometri: 920 de euro

Când limita de viteză este de 70 de kilometri la oră sau mai mare

Pentru depășirea limitei cu 5 kilometri: 85 de euro

Pentru depășirea limitei cu 10 kilometri: 225 de euro

Pentru depășirea limitei cu 15 kilometri: 365 de euro

Pentru depășirea limitei cu 20 kilometri: 510 de euro

Pentru depășirea limitei cu 25 kilometri: 695 de euro

Pentru depășirea limitei cu 30 kilometri: 920 de euro

Pentru depășirea limitei cu 35 kilometri: 1100 de euro

Când limita de viteză este de 90 de kilometri la oră sau mai mare, se aplică grila de amenzi de la limitarea la 70 de kilometri la oră, cu o completare, și anume:

Pentru depășirea limitei cu de viteză cu 36 până la 40 de kilometri: 1155 de euro

Nerespectarea culorii roșii la semafor și nepăstrarea distanței de siguranță față de autoturismul din față – 740 de euro

Nerespectarea indicatoarelor rutiere – cum ar fi sensurile unice, benzile pentru autobuz, interdicția de a întoarce, accesul interzis – 595 de euro

Conducerea pe linie continuă, simplă sau dublă, conducerea pe banda de bicicletă: 455 de euro

Depășirea neregulamentară: 740 de euro

Nerespectarea indicatoarelor ”Stop” și ”Cedează trecerea”: 740 de euro

Neutilizarea corespunzătoare a luminilor, funcționarea necorespunzătoare a acestora, mai mulți pasageri în mașină decât capacitatea legală a vehiculului: 285 de euro

Conducerea unei motociclete sau a unui moped modificat astfel încât să aibă performanțe mai mari: 595 de euro

Nefuncționarea frânei de mână: la mașinile sub 3,5 tone 285 de euro și la cele peste 3,5 tone 455 de euro.

Ce mi se pare iarăși foarte important de menționat: Dacă nu-ți plătești amenda de circulație, faci închisoare. Numărul de zile variază în funcție de valoarea amenzii: de la 3 zile pentru o amendă de 445 de euro până la 20 de zile pentru o amendă de 1100 de euro.

Suspendările de permis

Și-aici e era să spun un pic altfel – un pic mai mult, mult mai mult:

Consumul de alcool: Peste 0,4 la mie se suspendă permisul de conducere pentru o perioadă cuprinsă între 6 luni și 2 ani, în funcție de cât de mare este alcoolemia.

Depășirea neregulamentară se sancționează cu suspendarea permisului de conducere între 9 și 12 luni, comportamentul agresiv în trafic (depășirea unei coloane, de exemplu) înseamnă, de asemenea, pierderea permisului între 9 și 12 luni.

Nerespectarea indicatoarelor ”Cedează trecerea” și ”Stop” atrage suspendarea permisului între 3 și 6 luni.

Trecerea pe roșu – minim 6 luni de suspendare a permisului dacă în urmă manevrei a avut loc un accident de circulație și până la 6 luni dacă dacă nu a avut loc un eveniment rutier.

Neoprirea la trecerea de pietoni urmată de un accident rutier cu răniți înseamnă suspendarea permisului de conducere cel puțin 6 luni.

Nerespectarea regulilor de circulație în sensul giratoriu se penalizează cu cel puțin 3 luni de suspendare a permisului de conducere. Dacă a avut loc și un accident de circulație suspendarea de permis este de minim 6 luni.

Dacă adormi la volan și ai provocat un accident cu răniți își pierzi dreptul de a conduce cel puțin 6 luni.

Provocarea unui accident de circulație poate atrage suspendarea permisului până la 2 ani iar dacă în urma evenimentului rutier sunt persoane decedate dreptul de a conduce poate fi pierdut definitiv.

În anumite situații, suspendarea de permis atrage după sine obligativitatea de a face din nou școala de șoferi.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *